Dogoterapia
Dogoterapia jest metodą, która wspomaga proces rehabilitacji i terapii. Przeprowadzana jest z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów w celu pomocy osobom niepełnosprawnym.
W naszym ośrodku pomaga nam pies Karmel rasy Cavalier King Charls Spaniel.
Dogoterapia to najbardziej naturalny sposób “przemycenia” trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń wspomagających rehabilitację. Dzieci nie lubią wykonywać “suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć. Jeśli nam się uda, to jest to nasza wspólna wygrana. Dziecko przy psie zdobywa pewności siebie. W trakcie zajęć wykonujemy wiele rodzajów ciekawych ćwiczeń i zabaw, które służą wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Właśnie wzrost umiejętności i rozwój na wielu płaszczyznach jest głównym celem dogoterapii.
Dogoterapia zalecana jest w następujących przypadkach:
- mózgowe porażenie dziecięce
- nerwice
- autyzm
- ADHD
- Zespół Downa
- niedowład kończyn różnego pochodzenia
- wady postawy
- zaburzenia nastroju
- zaburzenia lękowe
- różnorodne zaburzenia emocjonalne
- rehabilitacja dzieci
- trudności w szkole (problemy z rówieśnikami, rodzicami)
- zaburzenia mowy i wzroku
Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez:
- przełamywanie bariery niepewności przed psem i kontaktem z nim,
- zaakceptowanie psa w swoim otoczeniu,
- wyciszenie, a następnie wyeliminowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych u podopiecznego
- poprawę samooceny
- kształtowanie pozytywnych emocji
Dogoterapia wspomaga rozwój sfery umysłowej wpływając na:
- koncentrację uwagi,
- rozwój mowy i funkcji poznawczych,
- pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu
Osoby poddane dogoterapii uczą się również:
- rozpoznawania kolorów i kształtów
- różnic i podobieństw
- określania związków przyczynowo-skutkowych
- łatwiej nawiązywać kontakty społeczne i poprawiać komunikację co sprzyja zdobywaniu przyjaciół
Dogoterapia polega na:
- kształtowaniu orientacji w schemacie własnego ciała
- doskonaleniu sprawności ruchowej
- stymulowaniu zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku
- ćwiczeniu koncentracji uwagi
- wyzwalaniu spontanicznej aktywność dziecka w zabawie z psem
- nauce troski o higienę własną i psa – mycie rąk, czesanie, karmienie
- okazywaniu emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami
- naśladowaniu ruchu poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez psa i naśladowanie ich np. chodzenie, siadanie, leżenie
- nauce samodzielności – samodzielne wykonywanie zadań z udziałem psa (chodzenie na smyczy, czesanie, elementy tresury)
- ćwiczeniach relaksacyjnych
W zależności od stopnia niepełnosprawności, diagnozy i zaleceń lekarskich zajęcia są indywidualnie dopasowywane do konkretnych osób. Ćwiczenia przeprowadzać można w sali dogoterapii jak i na podwórku. Zależy to od ustaleń, pogody i potrzeb.