Terapia metodą Krakowską
Metoda krakowska jest całościową terapią wszystkich funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi oraz genetycznymi. Metodę tą dzięki wieloletniemu doświadczeniu terapeutycznemu oraz badawczemu stworzył zespół osób związanych z Katedrą Logopedii w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz z Zespołem Diagnozy i Terapii Języka, (obecna nazwa Zespół Wczesnego Wspomagania w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących). Na czele zespołu stoi profesor dr hab. Jagoda Cieszyńska.
Podstawowym założeniem metody jest stymulacja rozwoju intelektualnego dziecka oraz osiąganie kolejnych etapów rozwoju wszystkich funkcji poznawczych jakie obserwowane są u dzieci bez trudności i zaburzeń rozwojowych. Prowadzona stymulacja wykorzystuje mechanizm neuroplastyczości mózgu czyli zmianie reprezentacji korowych w wyniku organizowanych podczas terapii doświadczeń.
Metoda ta szczególnie polecana jest dzieciom:
- zagrożonym autyzmem
- z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- z alalią i afazją dziecięcą
- z Zespołem Aspergera
- z porażeniem mózgowym
- z Zespołem Downa
- z niezakończonym i opóźnionym rozwojem mowy
- zagrożonym dysleksją